Skip directly to content

WAT KAN IK ER AAN DOEN?

Chronische pijn gaat meestal niet over. Praat erover met uw arts. Zorg ervoor dat u een behandeling krijgt die voor u het beste is.

De realiteit onder ogen zien is stap 1. Daarna is het de kunst te leren leven met de pijn en toch een leven te leiden dat de moeite waard is. Het kan! Met uw inzet, de juiste onderzoeken en behandeling en begrip van uw behandelaars en de mensen in uw omgeving.

Tips voor de patiënt

Bij de arts:

  • Geef goede, duidelijke en uitgebreide informatie aan uw arts. Hoe voelt de pijn? Straalt de pijn uit? Wanneer ervaart u pijn? Hoe verloopt de pijn op een gemiddelde dag? Wat heeft u zelf al aan de klachten gedaan?
  • Schrijf uw klachten van tevoren op, dan vergeet u niets.
  • Vraag om schriftelijke informatie.
  • Wanneer u ontdekt dat u chronische pijn hebt, die met pijnstillers of medicijnen die de huisarts voorschrijft niet overgaat, doet u er goed aan niet te lang af te wachten. Vraag om een doorverwijzing naar een neuroloog of een pijnspecialist. Hoe eerder u erbij bent, hoe meer er aan te doen is.
  • Ziet u het niet meer zitten, ga dan naar uw huisarts en vraag hem of haar naar een goede gesprekstherapeut in de buurt.

Medicijnen:

  • Trek tijdig aan de bel als u door de pijn de controle over uw leven dreigt te verliezen. Pijn kan u zo volledig in beslag nemen, dat u op een zeker moment helemaal niets meer kunt. Met een juiste behandeling is dat te voorkomen.
  • Ga niet op eigen houtje allerlei pijnstillers uitproberen. Los van het feit dat het u maagpijn op kan leveren, zijn er medicijnen die wel doeltreffend zijn.

Thuis

  • Zorg voor een stressloze omgeving.
  • Probeer van dingen, die u nog wel kunt, te genieten. Om zelf uw kwaliteit van leven te verbeteren.
  • Verzet uzelf niet, dat werkt averechts. Probeer zo optimaal mogelijk door het leven te gaan.
  • Leg de accenten op die dingen die u nog wel kunt.
  • Als u last hebt van kou, kleed u dan warm aan.
  • Pas op voor overbelasting.
  • Doe dagelijks ontspanningsoefeningen. Doordat uw spieren ontspannen, wordt de pijn minder.
  • Probeer voldoende te slapen.

Acceptatie:

  • Als u accepteert dat de chronische pijn die u hebt “echte” pijn is, heeft u al de eerste stap gezet om deze pijn onder controle te krijgen.
  • Wees duidelijk over uw pijn. Niet alleen naar uw arts(en), maar ook naar uw familie, collega’s en vrienden. Leg uit wat er aan de hand is, waarom u soms niet goed functioneert en vraag hun begrip. Als zij begrijpen wat u voelt, is het voor hen gemakkelijker u te helpen of het te accepteren wanneer u niet meedoet of niets kunt verdragen
  • Zoek steun bij lotgenoten, zij begrijpen wat u doormaakt. Voor informatie: zie verder onder ‘Nuttige adressen?

Overweeg yoga, hier leert u ontspannen en bovendien komt u wellicht in aanraking met lotgenoten

Probeer zelf informatie te verzamelen over zenuwpijn. Internet is daarvoor een geweldige informatiebron. Houd daarbij in uw achterhoofd dat niet alle informatie echter even betrouwbaar is.

klik hier voor meer informatie.

Wanneer u goed geïnformeerd bent, is het gemakkelijker de behandelingen te begrijpen en de adviezen en medicijnen die u krijgt optimaal te benutten.